Młodość na dłużej

wiosenne przebudzenie

Czas obudzić się z zimowego snu i z energią przywitać wiosnę. Brak słońca, niedobór witamin w diecie oraz ograniczona aktywność fizyczna powodują, że brakuje nam energii i motywacji po zimie. Oto 10 sprytnych sposobów, dzięki którym łatwo poprawisz samopoczucie, dodasz sobie energii i wpłyniesz pozytywnie na zdrowie!

 1.      Dieta na 5

Właściwe skomponowana i zbilansowana dieta ma znaczący wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie.

Aby organizm prawidłowo funkcjonował należy dostarczać mu różnorodnych produktów. Zgodnie z rekomendacjami ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) całodniowe menu dla osób zdrowych, powinno uwzględniać 4-5 posiłków w odstępach około 3-4 godzin. Należy pamiętać o śniadaniu, które powinnyśmy zjadać 1-2 godziny po wstaniu z łóżka, a ostatni posiłek należy spożywać na około 3 godz. przed snem. Dbanie o właściwą częstotliwość spożywania posiłków to ważny element prawidłowego żywienia. Regularne posiłki ułatwiają utrzymanie właściwego poziomu cukru we krwi.

2.       Moc warzyw i owoców

Warzywa i owoce to podstawowy element prawidłowo zbilansowanej diety. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) każdego dnia należy spożywać minimum 400 g warzyw i owoców, podzielonych na 5 porcji! Warto wiedzieć, że jedną porcję owoców i warzyw, możne stanowić szklanka soku (około 200 ml), także tego pasteryzowanego. WHO, w dokumencie „Measuring intake of fruit or vegetables” wyraźnie wskazało 100% sok owocowy jako porcję owoców. Dieta bogata w warzywa i owoce oraz przetwory z nich pochodzące ma pozytywny wpływ na ogólny stan zdrowia, a także zmniejsza ryzyko różnych chorób.

 3.    Młodość na dłużej

Spożywanie jabłek i picie naturalnie mętnych i przecierowych soków jabłkowych może przyczynić się do utrzymania młodego wyglądu na dłużej – zawarte w nich polifenole są naturalnymi źródłami antyoksydantów, czyli przeciwutleniaczy. Polifenole neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników, które powodują uszkodzenia komórek przyspieszając tym samym starzenie się organizmu.

4.      Szybki sposób na oczyszczenie

Często po zimie czujemy się ociężali. Powodem tego może być dieta uboga w cenne dla organizmu witaminy i minerały. Warto zatem pomyśleć o naturalnych sposobach oczyszczenia. Przykładem może być sok pomidorowy. Dzięki wysokiej zawartości likopenu, sok pomidorowy ma działanie antyoksydacyjne. Warto wiedzieć, że większą zawartość likopenu znajdziemy w pasteryzowanym soku pomidorowym, niż w świeżych pomidorach, bowiem dzięki pasteryzacji biodostępność likopenu w pasteryzowanym soku pomidorowym wzrasta 2-3 krotnie.

5.      Naturalne źródła witamin

Sok pomarańczowy, także ten pasteryzowany, jest źródłem witaminy C, która ma szerokie działanie prozdrowotne. Jak mówi dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia: ,,Witamina C pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym, przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia. Pomaga również w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych, skóry, kości, chrząstki, dziąseł oraz zębów. Należy jednak pamiętać, że tak ważna dla organizmu witamina C charakteryzuje się nietrwałością i wysoką wrażliwością na działanie czynników zewnętrznych. Bardzo szybko utlenia się, znikając z produktów, które ją zawierają. Niszczy ją m.in. napowietrzenie (spienienie), czy nawet bezpośredni kontakt z powietrzem oraz wysoka temperatura podczas długotrwałego ogrzewania.  Warto więc  zadbać o odpowiednie warunki przechowywania owoców i warzyw. Wygodnym i pewnym rozwiązaniem są też soki np. w opakowaniach kartonowych, które dzięki zastosowaniu odpowiedniej technologii zapewniają stały poziom witaminy C w produkcie”.

6.      Zadbaj o skórę

Jedna szklanka soku marchwiowego lub marchwiowo-owocowego, pokrywa średnie dzienne zapotrzebowanie na beta-karoten, czyli prowitaminę A, która jest odpowiedzialna za prawidłowy rozwój i funkcjonowanie skóry, wzroku i błon śluzowych. Co więcej beta-karoten, należy do grupy karotenoidów, które podobnie do polifenoli są naturalnymi źródłami antyoksydantów.

7.       Słońce – witamina D

Wykorzystaj wiosenne spacery, aby uzupełnić niedobory witaminy D. Największym jej źródłem jest słońce. Witamina D wytwarza się w organizmie poprzez syntezę skórną pod wpływem promieniowania słonecznego UVB. Witamina D jest odpowiedzialna za prawidłowy rozwój i mineralizację kości.

8.     Właściwe nawodnienie

Nawadnianie jest istotnym elementem wspomagającym prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dziennie należy spożywać minimum 1,5 l płynów. Poza ilością spożywanych płynów, istotna jest również ich jakość. Warto pamiętać, że płyny uzupełnimy pijąc wodę, ale także spożywając herbatę (np.: czerwona, owocowa), soki owocowe i warzywne, mleko, jedząc zupy oraz całe owoce i warzywa.

9.        Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna, została włączona jako integralny element Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej opublikowanej w 2016 r przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ). Należy więc pamiętać o dawce ruchu każdego dnia. Zgodnie z zaleceniami IŻŻ: ,,Najlepsze efekty zdrowotne uzyskuje się uprawiając aktywność fizyczną przez większość, jeśli nie przez wszystkie dni tygodnia. Szereg korzyści przynosi np. energiczny, szybki trzydziestominutowy marsz każdego dnia albo przez większość dni tygodnia. Zalecany czas trwania pojedynczych ćwiczeń wynosi 30 min, jednakże nawet kilka krótkich sesji, aby łącznie osiągnąć 30 min dziennie daje korzystne efekty z punktu widzenia zdrowia człowieka. *1

10.     Relaks i ruch na świeżym powietrzu

Piknik w parku, czytanie książek na świeżym powietrzu, wycieczki rowerowe – nie siedź w domu i wykorzystaj wiosenną pogodę na  relaks i ruch na świeżym powietrzu! Kilka takich chwil pozwoli Ci się odprężyć i zapomnieć o codziennych problemach, co korzystnie wpłynie na równowagę psychiczną. Wybierając, np.: wycieczkę rowerową, pobudzisz organizm do produkcji endorfin, czyli tak zwanych hormonów szczęścia. Odpowiadają one za dobre samopoczucie, zadowolenie z siebie i pozytywne nastawienie.


*1 http://www.izz.waw.pl/pl/aktywno-fizyczna

Styl życia

Spektakl taneczny - „Szukając Siebie”

Premierowy spektakl Formacji Tanecznej BISS w reżyserii i choreografii Roksany Kołodziejczyk. Część choreografii przygotował również sam ZESPÓŁ. W spektaklu wystąpią tancerze: Julia Kusiak, Michał Siąkała, Karolina Sieroń, Zuzanna Łapka, Agnieszka Sapota, Natalia Czyżycka, Żaneta Marszolik, Julia Pluta, Sara Marut, Wiktoria Styrc, Emilia Buchalik, Aleksandra Pierchała, Piotr Sapota.

Formacja Taneczna Biss swoją działalność w Domu Kultury w Rybniku-Chwałowicach rozpoczęła w lipcu 2014 r. Dzięki licznym sukcesom tanecznym, zdobywanym na turniejach tańca rangi powiatowej, wojewódzkiej i ogólnopolskiej, do zespołu zaczęły zgłaszać się nowe osoby pragnące rozpocząć swoją taneczną przygodę. I tak od września 2015 r.  rozpoczęła działalność również Formacja Taneczna Biss Mini.

Szukając Siebie

Więcej…

Egzotyczne liście – nowy trend na wiosnę!

Na wiosnę zrobiło się zielono – nie tylko za oknem, ale także we wnętrzach. Wszystko za sprawą nowego motywu dekoracyjnego – zielone liście palmy i monstery to największy hit tego sezonu. Znajdziemy je na obrazach, poduszkach, ceramice i wielu innych domowych dodatkach.

Długie łodygi z wieloma cieniutkimi listkami po jednej i drugiej stronie – to charakterystyczny wzór palmowych liści, który szturmem wszedł do naszych domów. Równie popularną inspiracją jest tej wiosny monstera – egzotyczna roślina pochodząca z Ameryki Południowej. Jej liście mają sercowaty kształt z licznymi wycięciami.

wiosenne zaslony

Więcej…

Powiększanie piersi własnym tłuszczem

Dzięki lipofilingowi można powiększyć i ujędrnić biust, za pomocą własnej tkanki tłuszczowej, bez wprowadzania do piersi „ciała obcego” jakim są implanty. Dodatkowo pozbywamy się tłuszczu z brzucha lub bioder. Lepsze efekty zabiegu uzyskać można dzięki zastosowaniu komórek macierzystych.

2 etapy zabiegu.

Lipofiling i lipomodeling, czyli powiększanie i modelowanie piersi własną tkanką tłuszczową jest procedurą, która zastąpić może tradycyjną metodę, polegającą na wszczepieniu implantów piersi. Składa się z dwóch etapów:

  1. Liposukcji wybranego obszaru ciała
  2. Podaniu do piersi tłuszczu.

Bez implantów.

Efekty zabiegu powiększania piersi z użyciem własnego tłuszczu są bardzo pozytywne. Następuje ujędrnienie i powiększenie biustu, bez potrzeby wprowadzania w piersi implantów, które zawsze stanowią element obcy dla ciała.

Pozbycie się tkanki tłuszczowej.

Więcej…

Zapowiedzi kwietniowych poranków

 plakat poranek muzyczny plakat kino dla dzieci SHREK"Oj zagrajcie muzykanty" - tańce śląskie dla najmłodszych

To zajęcia umuzykalniające dla dzieci od 3 do 10 lat z prawdziwymi ludowymi instrumentami, strojem ludowym, śpiewem i tańcem. Dzięki swobodnej formie zabawy i kontakcie z żywą muzyką, oprócz aspektów edukacyjnych zajęcia są niezwykle rozwojowe i mogą stanowić pierwszy krok do poznania własnych korzeni.

Więcej…

Wielkanocne cuda i dekoracje – nowości 2017

Wielkanoc będziemy w tym roku celebrować w prawdziwie wiosennej aurze. Przygotowując świąteczne dekoracje warto zainspirować się zarówno naturą, jak i propozycjami ozdób z wielkanocnych kolekcji. Swoje nowości zaprezentowała marka wnętrzarska Eurofirany.

Świąteczne nakrycie stołu

Kolekcja wielkanocna

 

Więcej…

Wiosna wchodzi na salony

Wiosna jest prawdopodobnie najbardziej wyczekiwaną przez wszystkich porą roku. Zanim jednak piękna pogoda zagości na dobre, możemy skorzystać z wiosennych trendów i stworzyć wyjątkową aurę w naszych wnętrzach. Jakie zabiegi sprawią, że poczujemy ciepły klimat w naszym domu? Kwiaty w każdej postaci

wiosna w oknach

Więcej…

Ciekawostki

Artystyczna Podróż Hestii

26 młodych artystów znalazło się w gronie finalistów 16. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Wyboru najciekawszych prac nadesłanych w tym roku przez 379 studentów kierunków artystycznych dokonało jury składające się z artystów, kuratorów, profesorów akademickich i dziennikarzy. Laureatów konkursu poznamy 27 czerwca br. podczas wystawy finałowej w otwartym niedawno Muzeum nad Wisłą w Warszawie.

W tegorocznej odsłonie konkursu APH uznanie jury zdobyły prace 26 młodych artystów zajmujących się malarstwem, grafiką, rzeźbą i instalacją, fotografią, sztuką cyfrową oraz performansem. Konkurs adresowany jest do studentów ostatnich trzech lat wszystkich wydziałów i uczelni artystycznych w całej Polsce.

Więcej…

Nawracające bóle stawów, kręgosłupa,

Nawracające bóle stawów, kręgosłupa, mięśni lub urazy spowodowane nieszczęśliwym wypadkiem - to sytuacje, w których niezbędna będzie pomoc fizjoterapeuty. Jak znaleźć dobrego rehabilitanta? Jakie są koszty i czas leczenia? Dlaczego warto się ubezpieczyć i zapewnić sobie profesjonalną ochronę?

Średni czas oczekiwania do lekarza specjalisty wynosi w Polsce 2,5*1 miesiąca, jednak w przypadku fizjoterapeutów kolejki są znacznie dłuższe. Na wizytę w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia w niektórych poradniach rehabilitacyjnych musimy czekać nawet 346 dni*2.– Niewielka pula świadczeń oferowanych w ramach NFZ i długi czas oczekiwania na wizytę u lekarza specjalisty lub rehabilitanta to najczęstsze bolączki pacjentów. Zdajemy sobie sprawę, że osoba, która miała nieszczęśliwy wypadek, poza wypłatą odszkodowania czy pokryciem kosztów wizyt lekarskich i zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, oczekuje czegoś więcej. Czego?

Więcej…

Pyszne desery

desery

 

Więcej…

Witamina C

Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka, ale nie jest przez niego wytwarzana. Dlatego musi być codziennie dostarczana wraz z pożywieniem. Ale co istotne – jest najbardziej nietrwałą z witamin i szybko się utlenia (zmniejsza się jej ilość), jeśli żywność, która ją zawiera jest niewłaściwie przechowywana.

Witamina C znajduje się w produktach pochodzenia roślinnego, przede wszystkim w owocach i warzywach. Najwięcej witaminy C dostarczają owoce jagodowe jak czarna porzeczka, truskawki i cytrusy np. pomarańcze i grejpfruty, a także soki i nektary z nich otrzymane. Wśród warzyw cennym źródłem jest natka pietruszki, czerwona papryka, warzywa kapustne, w tym kapusta w postaci świeżej oraz kiszonej.

Więcej…

5 powodów dla których właśnie tej wiosny przesiądziesz się na rower

Ciągłe poirytowanie w domu, w pracy, na ulicy w korku, które negatywnie przekłada się na relacje z otoczeniem? Brak czasu dla siebie, przytłoczenie codziennymi obowiązkami i wieczny niedobór gotówki, aby choć od czasu do czasu pozwolić sobie na jakiś ekstra zakup lub spontaniczny wyjazd? Kolejne lato bez bikini, bo jak tu się pokazać z tymi nadprogramowymi kilogramami, które tak ciężko zrzucić? Świetnie, oto aż nazbyt wiele powodów, aby tej wiosny… przesiąść się na rower!

Teoretycznie dla każdej z nas jest oczywiste, że jazda na rowerze zapewnia wiele korzyści, a mimo to… jakoś wciąż coś przeszkadza w podjęciu decyzji, o tym, żeby porzucić autobus i samochód na rzecz pięknego pojazdu na dwóch kołach.

Więcej…

Przepis na pyszny deser

Karmelowa Panna Cotta

Przepis poleca Szef Kuchni Dworu Korona Karkonoszy, Robert Muzyczka

Składniki:

- Śmietanka 36% „Piątnica                          250ml 

- Mleko Wiejskie 3,2% „Piątnica”               250ml

- żelatyna                                     3 płaskie łyżeczki

- cukier                                                            3 łyżki

- cukier z prawdziwą wanilią                  2 łyżeczki

Sos karmelowy:

- Śmietanka 36% „Piątnica”                        150ml

- cukier                                                           4 łyżki

- woda                                                            3 łyżki

- mleko            

                                           

Więcej…

Nowości

Najczęściej czytane